To Top
10:03 Τρίτη
25 Φεβρουαρίου 2020
Επόμενο
Προηγούμενο
Κοιτάξτε, το τουριστικό μας προϊόν είναι γυμνό
ΑΡΧΙΚΗΑΠΟΨΕΙΣΑΡΘΡΑ ΣΤΟΝ "Φ" • Κοιτάξτε, το τουριστικό μας προϊόν είναι γυμνό
  29 Σεπτεμβρίου 2019, 9:15 πμ  
Η όλη ιστορία με την Thomas Cook, με τις αλυσιδωτές επιπτώσεις στην κυπριακή αγορά και την παραδοχή ότι εξαρτιόμαστε από δύο-τρεις αγορές, μου θύμισε το παραμύθι με τα καινούρια ρούχα του αυτοκράτορα. «Κοιτάξτε, ο βασιλιάς είναι γυμνός», είπαν οι υπήκοοι όταν είδαν τον βασιλιά τους να φορά τα καινούρια του ρούχα. Έτσι και τώρα, αφού ακούσαμε για ζημιές €50 εκατ. στα ξενοδοχεία, φωνάζουμε γιατί εξαρτιόμαστε από τους Βρετανούς τουρίστες… Κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας; Είναι γνωστό ότι η Κύπρος εξαρτάται από 2-3 τουριστικούς πράκτορες και 2-3 τουριστικές αγορές. 

Κάθε χρονιά, οι ξενοδόχοι κάνουν τον σταυρό τους για να πάνε όλα καλά, διότι ξέρουν ότι το τουριστικό μας προϊόν είναι γυμνό και εκτεθειμένο σε κάθε λογής κινδύνους. Μπορεί να ξεγλιστρήσαμε από τον πύραυλο που έπεσε στα κατεχόμενα, ωστόσο, δεν θα γλυτώνουμε πάντα. Είναι στη φύση του τουρισμού η κάθε αναποδιά. Δεν μπορούμε όμως να την παθαίνουμε κάθε χρονιά. Και μάλιστα όλοι μαζί. Δεν ήρθαν οι Γερμανοί τουρίστες (επειδή έκλεισε η αεροπορική εταιρεία Germania), δώσαμε κίνητρα. Έκλεισε η Thomas Cook, πρέπει να γεμίσουμε το κενό των 45.000 θέσεων.

Δεν είναι βιώσιμο αυτό το μοντέλο. Το ρίσκο πρέπει να διασκορπίζεται. Απρόοπτα πάντα θα συμβαίνουν στο χώρο του τουρισμού. Δεν ελέγχουμε τους πυραύλους, τις αεροπορικές εταιρείες, τις τιμές των ανταγωνιστών μας, το Brexit. Ελέγχουμε όμως τους τουρίστες που φέρνουμε, τις τιμές μας, την ποιότητα, τη φιλοξενία και τη φήμη μας. 

Δεν έχουμε καταλάβει ότι ο τουρισμός μας αφορά όλους. Πέρα των ξενοδόχων και του προσωπικού, πλήγμα δέχεται και η παράπλευρη βιομηχανία: Οι προμηθευτές, τα καθαριστήρια, αυτοί που συντηρούν πισίνες, κήπους κ.λπ. Κάθε πλήγμα επηρεάζει όλη την οικονομία, διότι η τουριστική βιομηχανία απορροφά μεγάλο ποσοστό του ΑΕΠ και οι φόροι της ξενοδοχοβιομηχανίας είναι μεγάλοι.
Η στρατηγική για αλλαγή του τουριστικού μας μοντέλου θα τεθεί σε εφαρμογή το 2020, με το λανσάρισμα του νέου brand name της Κύπρου. Τον Δεκέμβριο θα παρουσιαστεί η ολοκληρωμένη στρατηγική (αφού ετοιμάζονται οι τελευταίες πινελιές), ενώ θα περιλαμβάνει ενέργειες με ορίζοντα τη δεκαετία. Ωστόσο, εναπόκειται στον καθένα από εμάς να αντιληφθεί την αναγκαιότητα των μεταρρυθμίσεων και να πειστεί να αλλάξει μοντέλο. 

Ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εμπορίου, ο υφυπουργός Σάββας Περδίος ανέφερε ότι το υφυπουργείο θα πρέπει να εκσυγχρονίσει τρεις νομοθεσίες (για τα κέντρα αναψυχής, τους τουριστικούς πράκτορες και τα θεματικά πάρκα), ενώ στόχος του υφυπουργού είναι όπως το 2021 τεθούν σε ισχύ. Αυτή τη στιγμή ετοιμάζονται και μετέπειτα θα οδηγηθούν στη Νομική Υπηρεσία για έλεγχο, είπε ο υφυπουργός. Όταν ο Σάββας Περδίος ανέφερε στη Βουλή ότι θα θέλει τη βοήθεια τους, έλαβε την απάντηση «Ξέρετε τι έχει το 2021;». «Όχι», απαντά ο κ. Περδίος. «Βουλευτικές εκλογές. Και ήδη ξεκίνησε ο προεκλογικός αγώνας», απάντησαν οι βουλευτές.
Τι μπορεί να σχολιάσει κανείς για τον παραπάνω διάλογο; Είναι δείγμα της νοοτροπίας και του λαϊκισμού που μας δέρνει. Στο μυαλό όλοι έχουν το προσωπικό συμφέρον. Ποτέ το συλλογικό.
Σχολιάστε ή διαβάστε πατώντας εδώ...