To Top
15:03 Πέμπτη
12 Δεκεμβρίου 2019
Επόμενο
Προηγούμενο
Πρωτοποριακή μεταρρύθμιση ο θεσμός της αξιολόγησης στα σχολεία
ΑΡΧΙΚΗΑΠΟΨΕΙΣΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟΝ "Φ" • Πρωτοποριακή μεταρρύθμιση ο θεσμός της αξιολόγησης στα σχολεία
  02 Δεκεμβρίου 2019, 10:25 πμ  
Η αξιολόγηση των ικανοτήτων του προσωπικού σ’ ένα οργανισμό σε συνδυασμό με κριτήρια μέτρησης της απόδοσης συμβάλλει στην επίτευξη του στόχου της υποκίνησης του προσωπικού, το οποίο θα αποδίδει το μέγιστο της απόδοσής του και επιτυγχάνει καλύτερα αποτελέσματα για την επιχείρηση. Στην εκπαίδευση μια από τις πολλές καινοτομίες που προωθεί ο υπουργός Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Κώστας Χαμπιαούρης αφορά στο Νέο Σχέδιο Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου και των Εκπαιδευτικών. Πρόκειται για σημαντική μεταρρύθμιση η οποία δρομολογείται μετά από 40 χρόνια και αναμένεται ότι μόνο θετικά αποτελέσματα θα προκύψουν από την υλοποίησή της. Μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου αναμένεται ότι θα παραδοθεί η τελική πρόταση μετά και το δομημένο διάλογο. Σκοπός  της κυβέρνησης είναι η ανάπτυξη ενός σχεδίου αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του σχολικού έργου, το οποίο θα συμβάλει στην ενίσχυση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Στο προτεινόμενο Σύστημα, όπως ανακοινώθηκε, η αξιολόγηση διατηρεί τον παιδαγωγικό χαρακτήρα της και αποσκοπεί στην ανατροφοδότηση όσων εμπλέκονται στη διαδικασία της μάθησης: των μαθητών, των εκπαιδευτικών, των γονέων και του εκπαιδευτικού συστήματος ευρύτερα. 

Με το νέο Σύστημα που προωθείται, σύμφωνα με την κυβέρνηση, θα παρέχονται μεπιμορφώνονται, (β) αρμοδιότητες στη σχολική μονάδα, ώστε να αναλαμβάνει ουσιαστικό ρόλο στην αξιολόγηση του έργου της και (γ) δυνατότητα στο εκπαιδευτικό σύστημα να διασφαλίζει την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης, (δ) πρόνοιες για τη στήριξη των νεοεισερχόμενων εκπαιδευτικών, των συμβασιούχων και των αντικαταστατών, (ε) Διαδικασία μεταξιολόγησης κ.τλ.

Στο Νέο Σχέδιο Αξιολόγησης η αριθμητική αποτίμηση της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών στηρίζεται σε τρεις βασικούς άξονες: την Αξία (80%), τα Προσόντα (10%), και την Αρχαιότητα (10%). Είναι προφανές ότι πλέον η αρχαιότητα δεν ο πλέον καθοριστικός παράγοντας για την παραγωγή. Όσον αφορά στην αξία των εκπαιδευτικών διασφαλίζεται η διαφάνεια, η αξιοκρατία και η αναγνώριση των εκπαιδευτικών δράσεων. Το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Νεολαίας και Αθλητισμού προωθεί και την εφαρμογή του Ενιαίου Σχεδίου Αξιολόγησης Μαθητή.  Είναι η πρώτη φορά στην ιστορία της κυπριακής εκπαίδευσης που υιοθετείται Σύστημα Αξιολόγησης του Μαθητή. Η φιλοσοφία που διέπει το Σύστημα Αξιολόγησης συνάδει, όπως αναφέρθηκε, με τις σύγχρονες παιδαγωγικές αρχές αξιολόγησης που εστιάζουν στη διαμορφωτική αξιολόγηση, στον εντοπισμό των αδυναμιών, στην άμεση ανατροφοδότηση, στην ενίσχυση, την ανάπτυξη και την πρόοδο των μαθητών. Παράλληλα, θα βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς στην ανάληψη στοχευμένων παρεμβάσεων για βελτίωση της ποιότητας της διδασκαλίας και των μαθησιακών αποτελεσμάτων.

Επιπλέον, κατά τη σχολική χρονιά 2019 – 2020, βρίσκεται σε εξέλιξη στην Α’ τάξη Λυκείων και Τεχνικών Σχολών, η εφαρμογή της νέας μορφής αξιολόγησης του μαθητή στο πλαίσιο των τετραμήνων, η οποία πρόκειται για μια ιδιαίτερα θετική εξέλιξη προς την κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού του εκπαιδευτικού συστήματος. Ο κ. Χαμπιαούρης και οι λειτουργοί του Υπουργείου Παιδείας φαίνεται ότι πήραν τα μηνύματα των καιρών επιδιώκοντας ένα σύγχρονο, ευέλικτο και αποτελεσματικό σύστημα το οποίο θα έχει στο επίκεντρο την πρόοδο της εκπαίδευσης. Σύμφωνα με τους ειδικούς σε θέματα διοίκησης επιχειρήσεων μέσω της αξιολόγησης θα πρέπει να γίνεται ξεκάθαρος ο καθορισμός της στρατηγικής του οργανισμού, στην προκειμένη περίπτωση του υπουργείου. Το προσωπικό θα πρέπει να αντιληφθεί τους στόχους αλλά ταυτόχρονα θα πρέπει να κατανοήσει το πλαίσιο της αποστολής του. Η αξιολόγηση του εργαζομένου γίνεται κάθε μέρα και αυτή σχετίζεται με τα αποτελέσματα που φέρνει καθημερινά στην εργασία του. Στόχος θα πρέπει να είναι η βελτίωση η οποία στο τέλος της ημέρας θα επιφέρει όφελος για τον οργανισμό. Βασικά συστατικά στοιχεία της αξιολόγησης θα πρέπει να είναι η διαφάνεια και η αξιοκρατία, ώστε τα απλά μέλη του οργανισμού να γνωρίζουν και να αισθάνονται ότι δεν υπάρχουν αλλότρια κίνητρα και να στοχεύουν στο καλύτερο προσωπικό, αποτέλεσμα ώστε να μπορέσουν να ανελιχθούν. 
 
  Ανδρέας Ιωσήφ   
Σχολιάστε ή διαβάστε πατώντας εδώ...