To Top
20:58 Κυριακή
16 Φεβρουαρίου 2020
Επόμενο
Προηγούμενο
«Ίσως ο επόμενος νεκρός από τροχαίο είσαι εσύ» (βίντεο)
ΑΡΧΙΚΗΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΙΝΩΝΙΑ • «Ίσως ο επόμενος νεκρός από τροχαίο είσαι εσύ» (βίντεο)
Τελευταία Ενημέρωση: 20 Ιανουαρίου 2020, 1:58 μμ

Την ανάληψη εκστρατείας από όλη την κοινωνία για να μειωθούν τα θανατηφόρα εισηγείται ο σύμβουλος οδικής ασφάλειας Ανδρέας Παπάς, ο οποίος τα τελευταία 15 χρόνια έκανε σεμινάρια σε πέραν των 50.000 εθνοφρουρών, υποστηρίζοντας πως αυτά συνέβαλαν στην μείωση των θανατηφόρων. Αξίζει να σημειωθεί, πως ενώ την περίοδο 1999-2004 έχασαν τη ζωή τους 34 εθνοφρουροί σε τροχαία, την περίοδο 2008-2014 έχασαν την ζωή τους 13 εθνοφρουροί.

Ο κ. Παπάς υποστηρίζει επίσης πως, πέραν της Αστυνομίας της οποίας ο ρόλος είναι πολύ σημαντικός, το θέμα της οδικής ασφάλειας πρέπει να περάσει και μέσω των σχολείων, στο οποίο μπορούν να συμπληρωθούν τα κενά που μένουν απ’ το σπίτι.

Ως προς την αποτελεσματικότητα των σεμιναρίων, ο κ. Παπάς ανέφερε επίσης πως στη CYTA, όπου παλαιότερα έκανε σεμινάρια στους οδηγούς (επαναλαμβάνονται και σήμερα) τα ατυχήματα μειώθηκαν κατά 60%. «Προσωπικά θα σταματήσω λόγω ηλικίας να κάνω σεμινάρια, αλλά αυτά πρέπει να συνεχιστούν από την Αστυνομία, ώστε να σώσουμε όσες περισσότερες ζωές μπορούμε», είπε. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Αυξάνονται οι περιπολίες Αστυνομίας στους δρόμους

Ο κ. Παπάς αποδίδει μεγάλη σημασία στη ζώνη ασφαλείας και υποδεικνύει πως το 2018 από τους 24 νεκρούς οδηγούς και επιβάτες, οι 18 δεν φορούσαν ζώνη. «12-13 από αυτούς θα ήταν ζωντανοί αν φορούσαν ζώνη ασφαλείας», είπε, για να προσθέσει πως δυστυχώς περίπου 90% των επιβατών που κάθονται στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου δεν φοράνε ζώνη.

«Την ίδια σημασία αποδίδει και στο κράνος. Μου είπαν από το ΓΕΕΦ ότι συνέβαλα στο να σταματήσουν να ασχολούνται με μοτοσυκλέτες περίπου 2.000 εθνοφρουροί» είπε. Για όσους επιμένουν να χρησιμοποιούν μοτοσυκλέτες, ανέφερε ότι είναι νόμος να φορούν κράνος. Ξεκαθάρισε πάντως, πως ο πιο σίγουρος τρόπος να μην πεθάνεις σε ατύχημα με μοτοσικλέτα είναι να μην την καβαλικεύεις.

Ο κ. Παπάς θεωρεί επίσης πως αν ψηφίζονταν οι νομοθεσίες που εκκρεμούν και οι οποίες προνοούν σημαντική αύξηση των χρηματικών ποινών, τότε ναι, υπήρχε σοβαρό ενδεχόμενο κάποιοι που αντιμετωπίζουν επιπόλαια το ζήτημα να ευαισθητοποιούνταν, έστω και από οικονομικής απόψεως, και να είχαμε λιγότερα θύματα.

Όσον αφορά την ευαισθητοποίηση των οδηγών, παρατήρησε ότι στην Αγγλία, για κάποια τροχαία αδικήματα, οι αστυνομικοί έχουν την ευχέρεια να ρωτήσουν τον οδηγό που παρανόμησε κατά πόσον δέχεται αντί να του επιβληθεί εξώδικο να παρακολουθήσει σεμινάριο για την οδική ασφάλεια και αν η απάντηση είναι θετική, να καθορίζεται ημερομηνία παρακολούθησης. Ο οδηγός πληρώνει πολύ λιγότερα για το σεμινάριο (για να μην επιβαρύνεται το κράτος) σε σχέση με το εξώδικο, ενώ παράλληλα επιμορφώνεται και ευαισθητοποιείται, είπε ο κ. Παπάς. Εισηγήθηκε δε, όπως στην Κύπρο θα μπορούσαν να περιληφθούν στη νομοθεσία (αντικατάσταση εξωδίκου με σεμινάρια) για τα αδικήματα που αφορούν το αλκοόλ, ταχύτητα, ζώνη και κράνος.

Οι επαφές του με νέους

Αναφερόμενος στις επαφές του με νέους και σχολιάζοντας το πως αντιδρούν ορισμένοι, ο πρώην διευθυντής Τροχαίας Αρχηγείου, ανέφερε και τα εξής:

Υπάρχουν νεαροί που μπορεί να δουν έναν αστυνομικό διευθυντή και να φωνάξουν «έξω οι μπάτσοι», κι εγώ τους λέω πως «ο αστυνομικός διευθυντής στο τέλος του μηνός θα πάρει μια επιταγή €4.000, ενώ εσύ μπορεί να μην ζεις αν δεν ακούς τις εκκλήσεις και τις συμβουλές του και περιορίζεσαι να αντιδράς στα εξώδικα». «Αν δεν παρανομήσετε δεν θα σας γράψει κανένας μπάτσος. Και όσοι αποφασίσετε σήμερα ότι δεν θα σκοτωθείτε από τροχαίο, δεν θα σκοτωθείτε», είπε. 

«Λέω στους νέους, στους στρατιώτες, “να πείτε ότι δεν θέλω να σκοτωθώ σε δυστύχημα, δεν θέλω να μου κόψουν το πόδι μου, δεν θέλω να μείνω σε αναπηρική, δεν θέλω για μένα, για τους γονείς μου, για την κοπέλα μου να μείνω φυτό”».

«Τους λέω: “όταν αύριο την Παρασκευή μπεις με την κοπέλα σου στο αυτοκίνητο και κινείσαι με 60 χιλιόμετρα φορώντας και τη ζώνη σου, αν κοιμηθείς και κτυπήσεις κάπου με αυτή την ταχύτητα, απλώς θα κατεβείς και θα μεταφέρεις το αυτοκίνητο για επιδιόρθωση, δεν θα σε μεταφέρουν άλλοι. Και τι θα κάνεις αν σκοτωθεί η κοπέλα σου; Ή νομίζεις πως η κοπέλα σου στα 19 της χρόνια θα μείνει μια ζωή μαζί σου αν βρίσκεσαι σε αναπηρικό καροτσάκι;”».

«Μπορεί να ακούγονται σκληρά όλα αυτά, αλλά όλοι γνωρίζουμε πως συμβαίνουν και πρέπει να προστατεύουμε αυτούς που αγαπάμε αλλά και τον εαυτό μας», είπε ο κ. Παπάς, ο οποίος κάλεσε τους γονείς να συζητήσουν το θέμα της ασφάλειας με τα παιδιά τους.

Άλλο Όσλο και άλλο Κύπρος

Ο κ. Παπάς θεωρεί πως η οδική συμπεριφορά αποτελεί θέμα παιδείας και έφερε ως παράδειγμα το Όσλο, όπου το 2019 έχασε μόνο ένας άνθρωπος τη ζωή του από τροχαίο. Ανέφερε πως υπάρχουν κάποιες σημαντικές διαφορές σε σχέση με την Κύπρο και πρόσθεσε: «Στο Όσλο με 600.000 κατοίκους σκοτώθηκε σε τροχαίο ένας άνθρωπος, αλλά εκεί έχουν εδώ και χρόνια κάμερες και στα σχολεία επιμορφώνονται τα παιδιά, ενώ όταν ο πατέρας πάει να παραλάβει τον νεογέννητο από το νοσοκομείο, παίρνει μαζί του ειδικό κάθισμα, αντί να το κρατά η μητέρα στα πόδια της στο μπροστινό κάθισμα».

Η Αστυνομία το 2019 διοργάνωσε παγκυπρίως 810 διαλέξεις κατά τις οποίες ενημέρωσε 75.265 ανθρώπους (στην εκπαίδευση, σε στρατόπεδα καθώς και οργανωμένα σύνολα. Οι μισές διαλέξεις (413) αφορούσαν την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, ενώ οι λιγότερες (35 ή 4,32%) έγιναν σε στρατόπεδα.

  Βάσος Βασιλείου   
Σχολιάστε ή διαβάστε πατώντας εδώ...