To Top
00:18 Σάββατο
4 Απριλίου 2020
Επόμενο
Προηγούμενο
Μπορούμε να διαχειριστούμε το άγχος; 
ΑΡΧΙΚΗΚΟΙΝΩΝΙΑΕΠΙΣΤΟΛΕΣ • Μπορούμε να διαχειριστούμε το άγχος; 
  21 Φεβρουαρίου 2020, 9:00 πμ  
Ο Χρυσόστομος Ρουσής, M.Ed. (πρώην γυμνασιάρχης), σημειώνει απόψεις επιστημόνων και ειδικών σχετικά με το άγχος, ένα ζήτημα που ταλαιπωρεί πολλούς ανθρώπους στη σύγχρονη κοινωνία.

Σήμερα η ζωή με τις πολλές απαιτήσεις, τις δυσκολίες και τα προβλήματα μάς δημιουργεί ένταση, άγχος. Το λίγο, βέβαια, άγχος είναι δημιουργικό, μας βοηθά για καλύτερη απόδοση στην εργασία μας. Το συνεχές, όμως, άγχος προκαλεί αϋπνία, μειώνει το σύστημα άμυνας του οργανισμού μας και επηρεάζει την υγεία και την ποιότητα ζωής. (Ντίνερ, 2014). 
Τι είναι, όμως, το άγχος και πώς μπορούμε να το διαχειριστούμε; Άγχος (άγχω=πιέζω) είναι η ανησυχία, ο φόβος που γεννιέται όταν νιώθουμε πιεσμένοι και φοβόμαστε ότι δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες της ζωής. (www.enikos.gr, 2018).
Σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες, μπορούμε να διαχειριστούμε το άγχος:
Η προσευχή είναι το «όπλο» για να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα της ζωής και να διαχειριστούμε το άγχος μας (Παστέρ). Κάνουμε, λοιπόν, νοερά και «αδιαλείπτως» την προσευχή μας, όπου κι αν βρισκόμαστε: «Κύριε, Ιησού Χριστέ, ελέησόν με!» (Απ. Παύλος).
Αντιμετωπίζουμε τις δύσκολες καταστάσεις με ελπίδα, «πιστεύοντας ότι είναι προσωρινές» (Σέλιγκμαν, 2010)* Ο άνθρωπος που έχει εμπιστοσύνη στην πρόνοια του Θεού δεν απογοητεύεται μπροστά στα προβλήματα της ζωής. Αν πιστεύουμε ότι τα πράγματα θα πάνε καλά, τότε μόνο θα πάνε πράγματι καλά – «πάντα δυνατά τω πιστεύοντι» (Μάρκ. θ’ [9]. Πριν κάνουμε οτιδήποτε, να λέμε Χριστέ μου, Παναγία μου, βοήθησέ με!» (άγιος Παΐσιος). 
Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος λέει ότι δεν υπάρχει άνθρωπος στον κόσμο που να μην έχει δοκιμάσει τον πόνο. Ο Θεός με τον πόνο και τις δοκιμασίες παιδαγωγεί σαν καλός πατέρας τα παιδιά Του, από αγάπη* και όχι κακότητα, γιατί θέλει να επιστρέψουν κοντά Του. Η παραβολή του ασώτου μάς διδάσκει την άπειρη αγάπη που έχει ο Θεός για κάθε άνθρωπο.
Επίσης, ελέγχουμε το άγχος μας όταν διαχειριζόμαστε σωστά τον χρόνο μας: Βάζουμε προτεραιότητες και δεν αναβάλλουμε ποτέ αυτά που έχουμε προγραμματίσει. Βρίσκουμε την ισορροπία ανάμεσα στη δουλειά και την οικογενειακή ζωή. Αφήνουμε ελεύθερο χρόνο για ξεκούραση, ψυχαγωγία και επαφή με τη φύση. Το καθημερινό περπάτημα (30’) μάς ανεβάζει ψυχολογικά και μας ανακουφίζει από το άγχος. «Με την άσκηση ο εγκέφαλος ελευθερώνει τις ενδορφίνες, τις φυσικές ορμόνες της χαράς» (Άννα Δρούζα, 2014). 
Συχνά αγχωνόμαστε και από τη συμπεριφορά των άλλων: Θέλουμε τους άλλους να συμπεριφέρονται όπως θα θέλαμε εμείς! Όμως, με το να αποδεχθούμε ότι οι άλλοι είναι διαφορετικοί από εμάς, ανοίγουμε νέους δρόμους για φιλίες και σχέσεις που φέρνουν μια νέα πνοή στη ζωή μας (Medlook). Αν δικαιολογούμε, λοιπόν, τους άλλους για τη συμπεριφορά, τα λάθη ή τις παραλείψεις τους, τότε θα έχουμε εσωτερική γαλήνη και επομένως καλύτερη ποιότητα ζωής (+Γέροντας Εφραίμ, Αριζόνα). **Καλλιεργούμε καλές σχέσεις με συγγενείς, φίλους και συναδέλφους κι έχουμε στήριγμα στα προβλήματά μας (Λουίζα Βογιατζή, 2006).
Έρευνα του Πανεπιστημίου της Β. Καρολίνας έδειξε ότι για να νιώθουμε εμείς και οι γύρω μας καλά πρέπει να καλλιεργούμε θετικές σκέψεις στη ζωή μας: «Είμαι ευγνώμων για τα σημαντικά της ζωής (υγεία, οικογένεια, εργασία, καλοί φίλοι), γιατί ακόμα κι αν πολλά υλικά αγαθά μου λείψουν, η ζωή μου θα εξακολουθήσει να είναι γεμάτη».
Σύμφωνα με άρθρο τής επιστημονικής ομάδας του Medlook (2018) η σωστή διατροφή βελτιώνει την ψυχική μας διάθεση (μπανάνες, ξηροί καρποί, σησάμι, τυρί, γάλα, σόγια, βρώμη και πουλερικά). Οι τροφές που είναι πλούσιες σε βιταμίνη Β και Ωμέγα-3 λιπαρά μας βοηθούν να διαχειριστούμε καλύτερα αγχώδεις καταστάσεις. Επίσης, τα μικρά συχνά γεύματα βοηθούν, γιατί συμβάλλουν στη διατήρηση σταθερών επιπέδων γλυκόζης στο αίμα. «Η πτώση της γλυκόζης συνοδεύεται από σωματικά συμπτώματα και από ψυχικές ενοχλήσεις, που δεν βοηθούν στην ανακούφιση από το άγχος».
Τέλος, η καφεΐνη, η οποία έχει διεγερτικές δράσεις, «αυξάνει την ευερεθιστικότητα, προκαλεί νευρικότητα, επηρεάζει τον ύπνο», που επιδεινώνουν το άγχος. Το τσάι και το χαμομήλι είναι χαλαρωτικά, δρουν ως τονωτικά για τα νεύρα και βοηθούν στον ύπνο. Σύμφωνα με έρευνες, μασώντας μία τσίχλα μειώνεις τα επίπεδα άγχους και μετριάζεις το στρες. Κάποιοι ερευνητές πιστεύουν πως το ρυθμικό μάσημα μπορεί να βελτιώσει τη ροή του αίματος στον εγκέφαλο, ενώ άλλοι ισχυρίζονται πως η μυρωδιά και η γεύση της σε βοηθούν να χαλαρώσεις (Γ. Ευσταθίου, διδάκτωρ Κλινικής Ψυχολογίας).
 
  Χρυσόστομος Ρουσής   
Σχολιάστε ή διαβάστε πατώντας εδώ...