To Top
forbes
Επόμενο
Προηγούμενο
Rivian: Η νέα "Νέμεσις" του Μασκ και της Tesla
ΑΡΧΙΚΗINSIDERFORBES • Rivian: Η νέα "Νέμεσις" του Μασκ και της Tesla
  19 Φεβρουαρίου 2020, 3:12 μμ  

Η ώρα είναι 8, ένα πρωινό του Γενάρη, και η θερμοκρασία στην πόλη Νόρμαλ του Ιλλινόι, μόλις μερικές ώρες νότια του Σικάγο, είναι αρκετά κάτω του μηδενός. Η μικρή λίμνη που βρίσκεται μπροστά στην είσοδο της μονάδας συναρμολόγησης της αυτοκινητοβιομηχανίας Rivian έχει παγώσει, όπως και το γρασίδι, και αναμένεται χιονόπτωση.

Μέσα στο εργοστάσιο η θερμοκρασία δεν είναι πολύ υψηλότερη. Σχεδόν στο σύνολό της, η 240.000 τ.μ. μονάδα είναι υπό κατασκευή, στο πλαίσιο της εκ βάθρων ανακαίνισης που υλοποιείται ύψους 750 εκατ. δολαρίων καθώς η εταιρεία προετοιμάζεται να ξεκινήσει στα τέλη της χρονιάς την παραγωγή ηλεκτροκίνητων φορτηγών, βαν και SUV. Επομένως, μικρές λεπτομέρειες όπως η θερμοκρασία δεν αποτελούν προτεραιότητα.

Το μόνο τμήμα της μονάδας που έχει ολοκληρωθεί βρίσκεται στον δεύτερο όροφο, στη μπροστινή πλευρά του κτιρίου απ’ όπου βλέπει κανείς όλη την εγκατάσταση, εκεί όπου ήταν τα γραφεία διοίκησης του προηγούμενου ιδιοκτήτη του εργοστασίου, της Mitsubishi. Τότε πρόσβαση στον συγκεκριμένο χώρο είχαν μόνο τα στελέχη. Σήμερα αποτελεί έναν τεράστιο, ανοιχτό χώρο εργασίας, με άπλετο φυσικό φως, που είναι προσβάσιμος σε όλους, όπως ακριβώς και το κέντρο έρευνας και σχεδιασμού της Rivian στο Πλίμουθ του Μίτσιγκαν. Στόχος και στις δύο περιπτώσεις ήταν να συνδυαστεί ο βιομηχανικός χαρακτήρας των εγκαταστάσεων με το εξωτερικό περιβάλλον ώστε να αντικατοπτρίζει τον σκοπό της εταιρείας - μια αυτοκινητοβιομηχανία που κατασκευάζει βιώσιμα οχήματα που προορίζονται για off-road συγκινήσεις. Η Rivian, που ιδρύθηκε το 2009 αλλά τελικά θα κυκλοφορήσει το πρώτο της όχημα φέτος, διαθέτει επίσης εγκαταστάσεις στον Σαν Χοσέ και στο Ιρβάιν της Καλιφόρνια, όπου αναπτύσσει την τεχνολογία της και τις μπαταρίες των οχημάτων της.

"Όταν ολοκληρώσουμε τις εργασίες και την εγκατάσταση του εξοπλισμού”, λέει ο 37χρονος ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Rivian, Ρόμπερτ Τζόζεφ Σκάριντζ (ευρύτερα γνωστός ως ΑρΤζει) "θα έχουμε τη δυνατότητα παραγωγής 250.000 οχημάτων ετησίως, έως τα μέσα της δεκαετίας”.

Η δημιουργία βέβαια μιας ανεξάρτητης αυτοκινητοβιομηχανίας δεν είναι εύκολη υπόθεση, όπως καταδεικνύει και η ιστορία του κλάδου. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν ο Πρέστον Τάκερ, ο οποίος αμφισβήτησε την κυριαρχία των αυτοκινητοβιομηχανιών του Ντιτρόιτ στα τέλη της δεκαετίας του 1940, και ο Τζον ΝτεΛόριαν, ο οποίος απέτυχε να οδηγήσει στη νέα εποχή τη Motor City στις αρχές της δεκαετίας του 1980. Όμως, η μαζική παραγωγή οχημάτων στον 21ο αιώνα αποτελεί ακόμη πιο δύσκολη υπόθεση από ό,τι ήταν για τους Τάκερ και ΝτεΛόριαν, και ενέχει ακόμη περισσότερους κινδύνους στην περίπτωση των ηλεκτρικών οχημάτων.

Με την "ανάδυση” της Rivian πάντως, η αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων (EVs) δεν αποτελεί πλέον "κούρσα” για έναν. Εξάλλου, το 2020 σηματοδοτεί την είσοδο στη δεκαετία της ηλεκτροκίνησης. Σύμφωνα με έρευνες του Oppenheimer, τα ηλεκτρικά και τα ηλεκτρικά-υβριδικά οχήματα αντιστοιχούσαν μόλις στο 2,2% του οχημάτων που πωλήθηκαν στις ΗΠΑ στο τελευταίο τρίμηνο του 2019. Και μόνο το ⅓ εξ αυτών ήταν πλήρως ηλεκτροκίνητα. Όμως, αυτή η τάση αλλάζει με ταχείς ρυθμούς. Παρότι το 2018 πωλήθηκαν μόλις 5,1 εκατ. EVs, ο αριθμός αυτός αναμένεται να εκτιναχθεί την τρέχουσα δεκαετία - φέτος εκτιμάται ότι οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων θα ανέλθουν σε 21 εκατ. μονάδες, το 2025 θα φτάσουν τα 98 εκατ. και το 2030 θα αγγίξουν τα 253 εκατ. οχήματα.

Η κατασκευή ωστόσο ενός νέου EV, απαιτεί επενδύσεις σε έρευνα αιχμής για την ανάπτυξη καίριων εξαρτημάτων, όπως οι μπαταρίες και οι κινητήρες. Η μόνη εταιρεία που έχει να εμφανίσει επιτυχίες στον συγκεκριμένο χώρο είναι, φυσικά, η Tesla - αλλά ακόμη κι αυτή έχει ακόμα δύσκολο δρόμο μπροστά της.

"Αφιερώσαμε πολύ χρόνο εξετάζοντας και κατανοώντας πώς έχουν χτιστεί διάφορες αυτοκινητοβιομηχανίες”, σημειώνει ο Σκάριντζ. "Αφιερώσαμε επίσης πολύ χρόνο για να εντοπίσουμε τους κινδύνους που σχετίζονται με τη δομή και την ανάπτυξη μιας εταιρείας και να υπολογίσουμε το κεφάλαιο κίνησης (που απαιτείται)”, προσθέτει. 

Τους τελευταίους 13 μήνες, ο ίδιος και η ομάδα του έχουν εξασφαλίσει 2,85 δισ. δολάρια για τη χρηματοδότηση της μελλοντικής πορείας της Rivian. Πρώτη η Amazon (και κάποιοι άλλοι) επένδυσε 700 εκατ. δολάρια στην εταιρεία, τον Φεβρουάριο του 2019. Ακολούθησε η Ford, δύο μήνες αργότερα, "ρίχνοντας” άλλα 500 εκατ. δολάρια. Τον περασμένο Σεπτέμβριο, η Cox Automotive, στα brands της οποίας περιλαμβάνονται οι πλατφόρμες αγοραπωλησιών αυτοκινήτων Autotrader και Kelley Blue Book, συνεισέφερε άλλα 350 εκατ. δολάρια. Και αν οι παραπάνω επενδυτικές "ενέσεις” δεν ήταν αρκετές για να τροφοδοτήσουν τις υπέρμετρες φιλοδοξίες του Σκάριντζ, παραμονές των Χριστουγέννων ο κολοσσός διαχείρισης κεφαλαίων T. Rowe Price ηγήθηκε ενός ακόμη γύρου χρηματοδότησης που έφερε στη Rivian κεφάλαια άνω του 1,3 δισ. δολαρίων.

Αυτή η πρόωρη εισροή κεφαλαίων -σε συνέχεια προηγούμενων επενδύσεων ύψους σχεδόν 500 εκατ. δολαρίων από εταιρείες όπως η JIMCO, που αποτελεί τον επενδυτικό βραχίονα της σαουδαραβικής εταιρείας Abdul Latif Jameel με ισχυρές συμμετοχές στους τομείς της ενέργειας και της κινητικότητας- εξασφάλισε στη Rivian αποτίμηση λίγο άνω των 5,5 δισ. δολαρίων. Αλλά και στον Σκάριντζ τον τίτλο του δισεκατομμυριούχου, καθώς εκτιμάται ότι κατέχει κάτι περισσότερο από το 20% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας, γεγονός που τον καθιστά τον πιο πρόσφατο εκπρόσωπο της αυτοκινητοβιομηχανίας που εισήλθε στο κλαμπ. 

Τα κεφάλαια αυτά επέτρεψαν επίσης στον Σκάριντζ να τριπλασιάσει σχεδόν το εργατικό δυναμικό της Rivian, από περίπου 700 άτομα που ήταν το 2018 σε περισσότερους από 2.000 εργαζομένους σήμερα, γεγονός που άνοιξε τον δρόμο για την αύξηση της παραγωγής το τρέχον έτος.

Το ερώτημα που προκύπτει ωστόσο είναι: τα διαθέσιμα αυτά κεφάλαια ύψους 3 δισ. δολαρίων είναι αρκετά για τη Rivian ώστε να πραγματοποιήσει τις φιλοδοξίες του Σκάριντζ;

Μέχρι σήμερα, ο δρόμος της Rivian φαίνεται ότι είχε λιγότερες "λακούβες” από αυτές που αντιμετώπισε ο Έλον Μασκ για την κατασκευή του πρώτου οχήματός του. Η Tesla συγκέντρωσε κεφάλαια ύψους περίπου 100 εκατ. δολαρίων μεταξύ του 2003 και του 2008 για την παραγωγή του μοντέλου Roadster, το οποίο πολύ γρήγορα εγκαταλείφθηκε για χάρη του Model S, για το οποίο χρειάστηκε νέα χρηματοδότηση άνω των 350 εκατ. δολαρίων (συμπεριλαμβανομένης της αρχικής δημόσιας προσφοράς της Tesla -IPO- το 2010 που αποτίμησε την εταιρεία στο 1,7 δισ. δολάρια). Ο δρόμος του Model 3 ήταν ακόμη πιο δύσβατος. Κάποια προβλήματα με την αλυσίδα εφοδιασμού της Tesla και η επιθυμία του Μασκ να αναδιατάξει πλήρως τη διαδικασία παραγωγής είχαν ως αποτέλεσμα να καθυστερήσουν οι παραδόσεις των πρώτων Model 3 στους ιδιοκτήτες τους κατά δύο και πλέον χρόνια και να ανακύψει μια σειρά προβλημάτων ελέγχου ποιότητας. Τα προβλήματα αυτά φέρεται να κόστισαν στην Tesla εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια. (Η Tesla δεν ανταποκρίθηκε σε αλλεπάλληλες κρούσεις για κάποιο σχόλιο). Στη συνέχεια, η εταιρεία χρειάστηκε να προβεί σε δανεισμό, που εκτιμάται ότι ανέρχεται σε δισ. δολάρια, προκειμένου να διευρύνει την παραγωγή της.

Αν λοιπόν η ισχυρή Tesla χρειάστηκε να κάνει τόσες "παρακάμψεις”, πέφτοντας σε τόσες "λακκούβες”, τι είναι αυτό που κάνει τον Σκάριντζ να πιστεύει ότι η Rivian, που δεν έχει παράξει ακόμη ούτε ένα αυτοκίνητο, θα έχει πιο ομαλό δρόμο μπροστά της; Τίποτα. "Θα υπάρξουν αναποδιές”, παραδέχεται ο 37χρονος διευθύνων σύμβουλος της Rivian. Ωστόσο, πιστεύει ότι μπορεί να υπερκεράσει τους κινδύνους και τα όποια "οδοφράγματα”. Άλλωστε η Rivian φτιάχνει οχήματα για off-road διαδρομές.

Η γέννηση της Rivian

Ο ΑρΤζέι ονειρεύτηκε για πρώτη φορά να φτιάξει τη δική εταιρεία αυτοκινήτων στα σχολικά του χρόνια. Ωστόσο, σε αντίθεση με τους περισσότερους εφήβους που είχαν παρόμοιες φιλοδοξίες, ο Σκάριντζ επένδυσε στο όνειρό του σπουδάζοντας μηχανικός. Το όνειρό του διαφοροποιήθηκε το 2007, ενώ φοιτούσε στο διάσημο Sloan Automotive Lab του MIT, απ’ όπου έλαβε το διδακτορικό του στη μηχανική αλλά και τις δεξιότητες που χρειαζόταν για να πραγματοποιήσει το όραμά του. "Καθώς συνειδητοποιούσα όλο και περισσότερο πόσα προβλήματα έχει προκαλέσει η αυτοκινητοβιομηχανία -γεωπολιτικά, περιβαλλοντικά και άλλα- οι εσωτερικές μου συγκρούσεις μεγεθύνονταν”, θυμάται. Κάπως έτσι, εγκατέλειψε το σχέδιό του να κατασκευάσει ένα σπορ αυτοκίνητο που θα κινείται με φυσικό αέριο και αποφάσισε να φτιάξει ένα ηλεκτροκίνητο, κάτι αντίστοιχο με το Roadster της Tesla.

Μετά την ολοκλήρωση του διδακτορικού του, λοιπόν, το 2009, ο Σκάριντζ επέστρεψε στην ιδιαίτερη πατρίδα του, στη Μελβούρνη της Φλόριντα, όπου ίδρυσε την εταιρεία που έμελλε να εξελιχθεί στη Rivian. Ο ίδιος και η ομάδα του πέρασαν τέσσερα χρόνια αναπτύσσοντας ένα σπορ EV, μέχρι τη στιγμή που ο Σκάριντζ συνειδητοποίησε ότι υπήρχε ένα "κενό” στην αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων και το οποίο του κέντρισε το ενδιαφέρον - η κατασκευή ενός ηλεκτροκίνητου φορτηγού και ενός ηλεκτροκίνητου πολυτελούς SUV.

Έτσι, πέρασε σχεδόν την επόμενη δεκαετία σχεδιάζοντας ένα καινοτόμο σασί που θα "φιλοξενούσε” τη συστοιχία μπαταριών, την ανάρτηση, τους ηλεκτροκινητήρες και τον υπολογιστή που ελέγχει όλα τα παραπάνω. Τελικά, τον Νοέμβριο του 2018, η Rivian αποκάλυψε τα δύο πρωτότυπα οχήματά της στο σαλόνι αυτοκινήτου του Λος Άντζελες: το R1S, ένα επταθέσιο ηλεκτροκίνητο SUV και το R1T, ένα ηλεκτροκίνητο ημιφορτηγό. Τα "οχήματα περιπέτειας” της Rivian φέρουν τα χαρακτηριστικά ενός Range Rover -ισχυρά, αξιόπιστα και πολυτελή- τα οποία συνοδεύονται από τις πιο πρόσφατες "ανέσεις” στο χώρο του αυτοκινήτου, όπως η συνδεσιμότητα στο διαδίκτυο και ένα πλήθος τεχνολογιών ασφαλούς οδήγησης.

Η εταιρεία έχει θέσει στόχο την παραγωγή 20.000 οχημάτων (φορτηγών και SUV) το 2021 και 40.000 μονάδων το 2022, αριθμός που θα μπορούσε να "μεταφραστεί” σε πωλήσεις ύψους 1,4 δισ. δολαρίων και 2,8 δισ. δολαρίων αντίστοιχα, αν βέβαια όλα εξελιχθούν βάσει σχεδιασμού. Συγκριτικά, αξίζει να σημειωθεί ότι η Tesla πώλησε 25.000 οχήματα Model X το 2016, ήτοι στο πρώτο πλήρες έτος κυκλοφορίας του.

Σύμφωνα με τον Σκάριντζ, το χαρτοφυλάκιο της Rivian θα εμπλουτιστεί με επιπλέον τρία νέα μοντέλα έως το 2024. Αν και είναι φειδωλός στην παροχή λεπτομερειών, ο ΑρΤζει αποκαλύπτει ότι το ένα εξ αυτών θα είναι μικρότερου μεγέθους ενώ και τα τρία θα έχουν σημαντικά χαμηλότερη τιμή πώλησης. Η στρατηγική του μοιάζει με αυτήν που ακολουθεί η Land Rover με το Defender και τα κορυφαία Range Rovers - ήτοι διάθεση του ίδιου βασικού μοντέλου αλλά με "φτωχότερο” εξοπλισμό.

Αν μάλιστα ο Σκάριντζ καταφέρει πραγματικά να κρατήσει την τιμή πώλησης κάτω από τις 50.000 δολάρια, αυτό θα αποτελέσει πολύ ισχυρότερο πονοκέφαλο για τον Μασκ από αυτόν που του προκάλεσε το σπάσιμο του θωρακισμένου παραθύρου κατά την παρουσίαση του ημιφορτηγού Cybertruck της Tesla.

Η Tesla, βέβαια, επί του παρόντος αποτελεί τον κυρίαρχο στην αγορά των ηλεκτροκίνητων οχημάτων -κατ’ εκτίμηση, αντιπροσωπεύει περίπου το 80% των πωλήσεων αυτής της κατηγορίας στις ΗΠΑ-, ενώ η Rivian θα κληθεί να αντιμετωπίσει επίσης σκληρό ανταγωνισμό στον τομέα των πολυτελών ηλεκτροκίνητων SUV και από άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Το SUV R1S της Rivian αναμένεται να κυκλοφορήσει στην αγορά το φθινόπωρο και θα κληθεί να "αντιμετωπίσει” το EQC της Mercedes-Benz (με αρχική τιμή πώλησης 67.900 δολάρια), το Audi e-tron (74.800 δολάρια), το i-Pace της Jaguar (69.500 δολάρια) και φυσικά το Model X της Tesla (84.990 δολάρια). Υπάρχουν βέβαια και αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Hyundai και η Kia που προσφέρουν πιο προσιτές επιλογές, όπως το Kona EV και το Niro EV, που ξεκινούν από 37.190 δολάρια και 38.500 δολάρια, αντίστοιχα.

Η Rivian ωστόσο δεν αναμένεται να αντιμετωπίσει ουσιαστικό ανταγωνισμό στην κατηγορία των φορτηγών. Παρά το ιδιαίτερα προβεβλημένο ντεμπούτο του Cybertruck, το ημιφορτηγό της Tesla δεν αναμένεται να μπει σε τροχιά παραγωγής μέχρι το 2022, ενώ οι Ford και General Motors έχουν δεσμευθεί μεν να λανσάρουν ηλεκτρικά μοντέλα ημιφορτηγού, αλλά σε μερικά χρόνια από σήμερα. 

"Οι ευκαιρίες (στην αγορά EV) είναι αρκετά σημαντικές”, λέει ο Εντ Κιμ, αναλυτής αγοράς της ερευνητικής και συμβουλευτικής εταιρείας AutoPacific, που ασχολείται με τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Εάν η Rivian απειλήσει την κυριαρχία της Tesla, θα μπορούσε να δώσει νέα ώθηση στη συγκεκριμένη κατηγορία και να εντείνει επί της ουσίας τον ανταγωνισμό. "Ορισμένοι ειδικοί είχαν προβλέψει μια τέτοια εξέλιξη, και νομίζω ότι υπάρχουν πλέον ορισμένοι βασικοί παράγοντες που (οδηγούν σε περαιτέρω) διείσδυση των EVσ”, προσθέτει ο Στίβεν Λόου, καθηγητής πληροφορικής και ηλεκτρικής μηχανικής στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Καλιφόρνια. Πρώτον, η γκάμα των οχημάτων διευρύνεται. Δεύτερον, αυξάνονται οι σταθμοί φόρτισης EV. Και τρίτον, μειώνεται η τιμή πώλησής τους.

Εν τω μεταξύ, η Rivian ισχυρίζεται ότι τα μοντέλα της R1S και R1T θα προσφέρουν υψηλές επιδόσεις, όπως εμβέλεια περίπου 650 χιλιομέτρων ή σχεδόν 120 χλμ. μεγαλύτερη από οποιοδήποτε άλλο υφιστάμενο EV, ενώ και τα δύο θα πιάνουν τα 95 χλμ./ώρα σε περίπου τρία δευτερόλεπτα. Επιπλέον, η Rivian υπόσχεται πραγματικές off-road επιδόσεις, σε αντίθεση με τα οχήματα της Tesla. 

Η εταιρεία σχεδιάζει επίσης να δημιουργήσει υποδομές φόρτισης, κάτι αντίστοιχο των σούπερ-φορτιστών της Tesla. "Τους αναπτύσσουμε παράλληλα”, σημειώνει ο Σκάριντζ.

Όσον αφορά τις τιμές πώλησης, το ημιφορτηγό της Rivian θα έχει βασική τιμή περίπου 69.000 δολάρια, ενώ το SUV 72.500 δολάρια (και για τα δύο μοντέλα θα ισχύουν τα φορολογικά κίνητρα που παρέχονται στις ΗΠΑ). Ο Σκάριντζ αφήσε ωστόσο να εννοηθεί ότι οι τιμές θα μειωθούν όσο πλησιάζει η ημερομηνία κυκλοφορίας τους στην αγορά, ωστόσο δεν αποκάλυψε πόσο θα είναι η μείωση αυτή.

Πολλά θα εξαρτηθούν από τους νέους εταίρους της Rivian και το πόσο βαθιά θα βάλουν το χέρι στην τσέπη.

Οι συμμαχίες

Το γεγονός ότι η Rivian εξασφάλισε κεφάλαια ύψους 3 δισ. δολαρίων από την Amazon, τη Ford και την Cox σε τόσο σύντομο χρονικά διάστημα αποτελεί σίγουρα ένα εντυπωσιακό ξεκίνημα, αλλά εάν πάρουμε για παράδειγμα την πορεία της Tesla, το ποσό αυτό δεν θα είναι αρκετό ώστε η εταιρεία του Σκάριντζ να αυξήσει την παραγωγή της τόσο ώστε να ανταγωνιστεί τον Μασκ.

Από την άλλη, οι συγκεκριμένες εταιρείες φαίνεται ότι διαβλέπουν προοπτικές και ευκαιρίες στη Rivian που η Tesla δεν μπόρεσε ποτέ να παρέχει. 

Οι συνεργασίες εξάλλου που εξασφάλισε ο Σκάριντζ δεν αφορούν μόνο κεφάλαια. Σε ό,τι αφορά τη συνεργασία με τη Ford προβλέπει επίσης ότι οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες θα κατασκευάσουν από κοινού ένα ηλεκτροκίνητο όχημα. "Εμείς παρέχουμε την πλατφόρμα (σασί)", λέει ο Σκάριντζ. "Αυτοί θα κατασκευάσουν το αμάξωμα και το εσωτερικό”, προσθέτει. Παρότι ο ΑρΤζει είναι φειδωλός όσον αφορά το πρότζεκτ, το όχημα θα είναι ένα πολυτελές SUV που θα φέρει το σήμα Lincoln της Ford.

Η Rivian ευελπιστεί ότι η συμμαχία με τη Ford θα της επιτρέψει να αναπτυχθεί περαιτέρω, πέραν δηλαδή της παροχής των δικών της μόνο ηλεκτρικών οχημάτων. Από την πλευρά της, η Ford φαίνεται ότι επιδιώκει να διατηρήσει τις επιλογές της ανοιχτές, ώστε να εξασφαλίσει τον καλύτερο τρόπο για να επιτύχει τους στόχους που έχει θέσει στον τομέα της ηλεκτροκίνησης: να λανσάρει 40 ηλεκτρικά μοντέλα έως το τέλος του 2022. Πέρα από το Lincoln που θα κατασκευάσει σε συνεργασία με τη Rivian, η Ford ετοιμάζει το ηλεκτρικό SUV Mach-E που είναι εμπνευσμένο από τη Mustang, καθώς και μια υβριδική και μια πλήρως ηλεκτροκίνητη έκδοση του Ford F-150, του οχήματος με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην Αμερική. Η Ford συνεργάζεται επίσης με τη Volkswagen για την ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων που βασίζονται στη νέα EV πλατφόρμα (σασί) της.

Από τη μεριά της, η Amazon προσβλέπει στη συνεργασία της Rivian για την κατασκευή ενός ηλεκτροκίνητου βαν μεταφοράς, στο πλαίσιο της δέσμευσής της να επιτύχει μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα στο σύνολο των δραστηριοτήτων της έως το 2040 και να χρησιμοποιεί ηλεκτρική ενέργεια από 100% ανανεώσιμες πηγές ενέργειας έως το 2030. Η Amazon μάλιστα έχει παραγγείλει ήδη 100.000 βανς από τη Rivian. Τουλάχιστον 100.000 εξ αυτών θα πρέπει να βγουν στους δρόμους μέχρι τα τέλη του 2020, ενώ το σύνολο της παραγγελίας αναμένεται να ενταχθεί στο στόλο της Amazon μέχρι το 2024. Τα φορτηγά αυτά πιθανόν θα αποτελέσουν τμήμα του ολοκληρωμένου δικτύου εφοδιαστικής αλυσίδας (end-to-end) που σχεδιάζει η Amazon από το 2015. Εάν είναι έτσι, η Rivian θα πρέπει να περιμένει και άλλες παραγγελίες από τον κολοσσό του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Ωστόσο, η συνεργασία με την Cox είναι αυτή που θα μπορούσε να αποδειχθεί πιο ανησυχητική για τον Μασκ. Παρότι η Tesla διαθέτει περισσότερα από 100 κέντρα εξυπηρέτησης σε 30 πολιτείες, η Cox υπερτερεί, καθώς διαχειρίστηκε περισσότερες από 55 εκατ. επισκέψεις στο εκτεταμένο δίκτυο κέντρων εξυπηρέτησης που διαθέτει με εμπόρους και αντιπροσώπους στις Ηνωμένες Πολιτείες. Επομένως, εάν κάποιο από τα R1T και R1S οχήματα της Rivian αντιμετωπίσει κάποιο πρόβλημα, θα μπορεί πιθανότατα ο ιδιοκτήτης του να επισκεφθεί ένα κέντρο εξυπηρέτησης της Cox, όπως το δίκτυο Pivet, για να το επισκευάσει σωστά και έγκαιρα, πρόβλημα που η Tesla αντιμετωπίζει από την πρώτη στιγμή της σύστασής της.

Η Cox επίσης βλέπει μακροπρόθεσμα, μέσω της συνεργασίας με τη Rivian - πιο συγκεκριμένα, καθώς αυξάνονται τα EV στην αγορά, θέλει να ελέγξει τις μεταπωλήσεις. "Ελπίζω ότι με τις ικανότητές μας και όλα τα πράγματα που μαθαίνουμε, θα αποτελέσουμε κάποια μέρα τον βασικό μεταπωλητή χονδρικής της Rivian”, σημειώνει ο πρόεδρος της Cox, Σάντι Σβαρτζ.

Εταιρική κοινωνική ευθύνη

Όσον αφορά τον ιδρυτή της Rivian, το όνομα της πόλης του Ιλινόι που αποτελεί το "σπίτι” της εταιρείας του είναι παράλληλα και το τέλειο "επίθετο” για να χαρακτηρίσει κανείς τον Σκάριντζ αλλά και αυτό που τον διαφοροποιεί από τον Μασκ, της Tesla: Νόρμαλ (Normal). Σε αντίθεση με τον συνιδρυτή της Tesla που χαρακτηρίζεται από υπεροψία και επιδεικτικότητα -και χρησιμοποιεί το Twitter ως άλλο τμήμα μάρκετινγκ-, ο Σκάριντζ είναι προσεκτικός στον λόγο του και χαμηλών τόνων. Σε αντίθεση επίσης με τον Μασκ που αρέσκεται να φωτογραφίζεται με μοντέλα και ποπ σταρς, ο Σκάριντζ είναι άνθρωπος της οικογένειας, αν και τελευταία βλέπει την οικογένειά του σπάνια. Αυτές τις ημέρες, ζει ουσιαστικά με μια βαλίτσα στο χέρι, περνώντας πέντε ημέρες την εβδομάδα ταξιδεύοντας στα τέσσερα γραφεία που διαθέτει η εταιρεία προκειμένου να επιβλέπει ότι όλα κινούνται βάσει προγράμματος. Η σύζυγός του Μέγκαν και τα τρία παιδιά τους (όλα μικρότερα των 5 ετών), που μένουν στον Ιρβάιν της Καλιφόρνια, τον βλέπουν το βράδυ της Παρασκευής και τον χαιρετούν και πάλι το βράδυ της Κυριακής, οπότε μπαίνει εκ νέο στο αεροπλάνο με προορισμό το Μίτσιγκαν προκειμένου να διασφαλίσει ότι το μεγάλο όραμά του υλοποιείται: "σκέφτεσαι παγκόσμια, δρας τοπικά".

Για παράδειγμα, όταν η Mitsubishi έκλεισε τον Ιούλιο του 2015 το εργοστάσιό της, στη Νόρμαλ επικρατούσε κλίμα "κηδείας”. "Ήταν πλήγμα”, λέει ο δήμαρχος της πόλης Κρις Κους. "Άφησε πίσω της περισσότερους από 1.000 ανέργους, γεγονός που είχε κλιμακούμενο αντίκτυπο στην κοινότητα”.

Ακόμη και μετά την πώληση του εργοστασίου στη Rivian έναντι 16 εκατ. δολαρίων το 2017, οι κάτοικοι της Νόρμαλ ήταν επιφυλακτικοί. Το αρνητικό κλίμα βέβαια άλλαξε πολύ γρήγορα. "Η Rivian έδειξε ενδιαφέρον για τη ζωή στην κοινότητα, την ποιότητα της εκπαίδευσης, την προσιτή στέγαση και την πρόσβαση στις μεταφορές”, προσθέτει ο δήμαρχος. Η εταιρεία διοργάνωσε μάλιστα και μια εκδήλωση στην πόλη το προηγούμενο καλοκαίρι προκειμένου να απαντήσει σε τυχόν ερωτήσεις και απορίες των κατοίκων της περιοχής όσον αφορά τη δραστηριότητά της. Αυτό είχε σημαντικό αντίκτυπο στον τρόπο που οι κάτοικοι βλέπουν τη Rivian, κάτι που αποδείχθηκε πολύτιμο όταν ξεκίνησε τις προσλήψεις προσωπικού.

Με την πόλη στο πλευρό του πλέον, ο Σκάριντζ στοχεύει να οδηγήσει τη Rivian στον πρώτο κύκλο παραγωγής της και να επεκτείνει τη δραστηριότητά της. Αν και είναι πολύ νωρίς για να πει κανείς ποιος θα κερδίσει τον πόλεμο της ηλεκτροκίνησης, η Rivian είναι μία από τις λίγες εταιρείες που έχουν μεγάλες πιθανότητες όχι μόνο να επιβιώσουν αλλά και να ευδοκιμήσουν, σύμφωνα με τον Σαμ Αμπουελσαμίντ της συμβουλευτικής εταιρείας Navigant. Ο ίδιος πιστεύει ότι η Rivian ίσως και να βρίσκεται σε καλύτερη θέση από την Tesla: "Όσον αφορά τον ποιος πιθανότατα θα έχει μεγαλύτερο όγκο (παραγωγής), θα βγάλει δηλαδή περισσότερα οχήματα στην αγορά βραχυ-μεσοπρόθεσμα, (θα έλεγα) πιθανόν η Tesla. Από από καθαρά επιχειρηματική σκοπιά, η Rivian είναι "σε καλύτερη θέση να επιτύχει λόγω της φύσης των οχημάτων που έχει”, σημειώνει. 

Πρώτα, βέβαια, θα πρέπει να οχήματά της να βγουν στους δρόμους.

Του Chuck Tannert

Πηγή: Forbes

Σχολιάστε ή διαβάστε πατώντας εδώ...